środa, 30 września 2015

Rumunia dla motocyklistów. Jakie drogi, jaki przejazd?

To nie jest mądry przewodnik dla motocyklistów, sporządzony przez znawcę, autorytet, guru. To po prostu kilka notatek dotyczących jakości i atrakcyjności niektórych tras w Rumunii. 

Może komuś się przyda, może dzięki moim subiektywnym obserwacjom komuś będzie łatwiej zaplanować podróż. Bo do Rumunii na pewno warto się wybrać. 

Zestawienie jest konkretne. Opisuję odcinki tras między miastami, podając numerację (czasami są dwa symbole, wg różnej systematyki). 

UWAGA: to co poniżej dotyczy stanu z września 2015 roku. Jeżeli masz aktualniejsze informacje - podziel się, uzupełnię opisy.

1. Oradea - Vârfurile (E79, 76)

Stan:
Nawierzchnia bardzo zła. Droga w trakcie przebudowy. Bardzo dużo mijanek (światła), dziury, słabo zabezpieczone miejsca prac drogowych. Przejazd trwa bardzo długo, jest męczący i bardzo wymagający dla sprzętu. 

Atrakcyjność:
Umiarkowanie atrakcyjna. Sporo odcinków w lesie, przez niewysokie góry, po drodze sympatyczna przełęcz.


2. Vârfurile - Deva (E79, 76)

Stan:
Nieco lepsza nawierzchnia, ale miejscami trwają prace (mijanki), sporo zaskakujących dziur. Wskazana ostrożność

Atrakcyjność:
Miejscami bardzo malownicza.


3. Deva - Sebes (A1, E68)

Stan:
Nowa autostrada. Bardzo dobra nawierzchnia.

Atrakcyjność:
Nieco monotonna, ale w dość oryginalnym otoczeniu (dolina między charakterystycznymi wzniesieniami).


4. Sebes - Sibiu (Sybin) (1)

Stan:
Zwykła szosa, przyzwoita nawierzchnia. Dużo miejscowości, ale przejazd sprawny i szybki.

Atrakcyjność:
Malownicza. Pofalowany teren, sympatyczny klimat kolejnych wiosek i miasteczek (charakterystyczna architektura).


5. Curtua de Arges - Pitesti 

Stan:
Zwykła szosa, przyzwoita nawierzchnia. Dużo miejscowości, spory tłok.

Atrakcyjność:
Przeciętna, nic nadzwyczajnego.


6. Pitesti - Bukareszt (A1, E81) 

Stan:
Stara autostrada. Akceptowalna, ale zdecydowanie poniżej standardów "normalnej" autostrady (pobocza, zjazdy-wjazdy, zabezpieczenia), słaba infrastruktura.

Atrakcyjność:
Niska.


7.  Bukareszt - Constanca (Konstanca) (A2, E81) 

Stan:
Nowa, szybka autostrada. Dobra, nowa infrastruktura (parkingi, stacje benzynowe). Odcinek za Dunajem płatny, dla motocykli teoretycznie 8 lei (ok. 8 zł), ale w czasie mojej podróży opłata od motocykli nie była pobierana - nie wiem dlaczego.

Atrakcyjność:
Bardzo niska. Monotonna trasa po nizinie, dopiero bliżej morza wzniesienia.


8.  Constanca (Konstanca) - Tulcea (Tulcza) (22, E87) 

Stan:
Zwykła szosa, ale o dobrej, a miejscami bardzo dobrej jakości. Dużo prostych odcinków.

Atrakcyjność:
Bardzo interesujące krajobrazy. Trasa wśród rozległych płaskich wzgórz, nieco hipnotyzujący klimat.


9.  Tulcea (Tulcza) - Galati (22, E87) 

Stan:
Zwykła szosa, przyzwoita nawierzchnia. Raczej kręta, miłe winkle. 

Atrakcyjność:
Ładna trasa między winnicami, sadami, polami uprawnymi. Z jednej strony widok na rozległą dolinę Dunaju.


Boczny odcinek do promu (22E): słaba nawierzchnia, ale ciekawe widoki - szosa poprowadzona groblą nad rozlewiskiem Dunaju. Prowadzi wprost do przystani promu. Przeprawa na drugą stronę Dunaju kosztuje 10 lei.


10.  Galati - Tecuci (25) 

Stan:
Zwykła szosa, akceptowalna nawierzchnia. 

Atrakcyjność:
Przeciętna. 


11. Tecuci - Bacau (E581, E85, 2)

Stan:
Zwykła szosa, miejscami zniszczona przez duży ruch. Wskazana ostrożność właśnie z tego powodu. Po drodze dużo miejscowości.

Atrakcyjność:
Przeciętna


12. Bacau - Suczawa (E85, 2)

Stan:
Szosa o dobrej nawierzchni, szybka.

Atrakcyjność:
Trasa malownicza, urozmaicona.


13. Suczawa - góry Bukowiny 

Stan:
Lokalne szosy o różnej (ale przyzwoitej) nawierzchni, raczej kręte, miejscami sporo winkli.

Atrakcyjność:
Bardzo malownicze, zróżnicowane krajobrazy, jedno z najładniejszych miejsc w Rumunii.


14. Marginea - Sadova (17A)

Stan:
Lokalne szosy o różnej (ale przyzwoitej) nawierzchni, bardzo kręte, po drodze atrakcyjna przełęcz, miejscami sporo winkli.

Atrakcyjność:
Bardzo malownicza, świetny widok z przełęczy. Na pewno warto.


15. Sadova - Vatra Dornei (17)

Stan:
Ruchliwa trasa o dobrej albo bardzo dobrej nawierzchni. Uwaga na ciężarówki.

Atrakcyjność:
Fajne widoki.


16. Iacobeni - Borsa (18)

Stan:
Fatalna nawierzchnia (szczególnie od Iacobeni do przełęczy), bardzo wymagająca i męcząca dla sprzętu.

Atrakcyjność:
Bardzo malownicza, atrakcyjne widoki z przełęczy, malowniczy zjazd z przełęczy do Borsy.


17. Borsa - Sighetu Marmatiei (18)

Stan:
Dobra, a miejscami bardzo dobra szosa. 

Atrakcyjność:
Po prostu fajna trasa.


18. Sighetu Marmatiei - Livada (19)

Stan:
Dobra szosa, miejscami szybka.

Atrakcyjność:
Sympatyczna. Prowadzi dolinami między górami, w jednym miejscu wspina się na przełęcz fajnymi winklami.


19. Livada - Satu Mare (19)

Stan:
Dobra szosa.

Atrakcyjność:
Nudna i prosta. 

----------------

Jeżeli skorzystasz z tych notek, wybierzesz się do Rumunii i przywieziesz stamtąd własne obserwacje i aktualne wiadomości - napisz, dopiszę do tekstu Twoje uwagi. Niech i inni mają z tego pożytek :)

Szerokiej drogi!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz